Wie in zijn kruidenla kijkt, vindt vast een kruidenpotje van Verstegen Spices & Sauces. Een oerhollands familiebedrijf opgericht in 1836. Mijn gast van vandaag is de 4e generatie binnen de familie die aan het roer staat van dit Rotterdamse bedrijf met zo’n 500 medewerkers in Nederland. Op zijn 31ste werd Michel Driessen CEO van Verstegen. Hij staat nu 12 jaar aan het roer. Hoe heeft hij het ervaren om in de voetstappen van zijn vader te treden?

In 2018 gooide hij het bedrijfsmodel op de schop: van top down beslissingen naar een model waar overleg centraal staat. Om zo meer gebruik te kunnen maken van de kennis en kunde van zijn medewerkers. Michel vertelt niet alleen over de voordelen maar ook over de nadelen die kleven aan deze wijziging. Wil je meer tips hoe je de betrokkenheid van je medewerkers kunt verhogen, lees mijn artikel Betrokken medewerkers zorgen voor meer omzet en winst. Zo bereik je dit!’.

En met Michel praat ik over zijn missie, zijn droom. Daar waar zijn vader een geweldige groei realiseerde door de focus te houden op sales en marketing, wil Michel een positieve bijdrage leveren aan milieu, maatschappij en mens. Hij wil af van plastic verpakkingen en zet zich in voor eerlijke verdiensten voor de boeren. Zijn missie is niet los te koppelen van wie hij is als persoon.

Tot slot onthult Michel zijn ervaring over afzetmarkten in het buitenland opzetten. Hij vertelt wat niet en wat wel werkt. Dit n.a.v. de vraag van een van mijn gasten, Theo Hylkema van Entopic, naar aanleiding van zijn mislukte poging om een business in het buitenland op te zetten.