Betrokken medewerkers zorgen voor meer omzet en winst. Zo bereik je dit!

Als je een bedrijf binnenstapt, voel je meteen of de medewerkers wel of niet betrokken zijn. Die energie is er, of juist niet. Je ziet blijde of gestreste gezichten.

Betrokken medewerkers zorgen voor meer omzet en winst. Maar hoe verhoog je de betrokkenheid bij je medewerkers?

Een wijze les is te leren uit het verhaal van het Schotse MKB-bedrijf ‘Novograf Brand Realization’. In plaats van het bedrijf te verkopen aan een Amerikaans bedrijf, dat hun 90 werknemers op straat zou zetten, hebben de twee eigenaren het bedrijf verkocht aan de medewerkers.

We kunnen regelmatig lezen over bedrijven die worden opgekocht door equity of hedge funds die daaraan zelf veel geld verdienen. De werknemers komen er vaak bekaaid vanaf. Het doel van de koop is een quick win. Naar de langere termijn, de werknemers en de continuïteit van de onderneming wordt niet gekeken.

Novograf is nu 100% in handen van alle werknemers. Deze constructie bezorgde Novograf de volgende voordelen:

  1. De verkoop steeg met 20% omdat medewerkers zich als eigenaar meer betrokken voelden
  2. Processen werden geoptimaliseerd en onnodige kosten bespaard omdat medewerkers kritischer naar hun dagelijkse werk werden. Ze gingen elkaar vragen stelen als “Waarom doen we de dingen zoals we ze doen” en “Kan dat niet slimmer of efficiënter?
  3. Medewerkers op de werkvloer kregen meer invloed op het beleid waardoor er betere afspraken kwamen onder meer m.b.t. ziekte en verlof, en er kwam een bonussysteem

Nu is het natuurlijk niet voor elk bedrijf weggelegd om het bedrijf aan zijn medewerkers over te dragen. Maar wat het artikel zo interessant maakt, is de link tussen verhogen van de betrokkenheid van medewerkers en het positieve effect op het resultaat van een bedrijf.

Ook mijn klanten zie ik worstelen. Een klant van mij – ik noem haar Frederique – was bijna burned out. Ze had problemen met haar personeel:

  • Het aansturen van haar medewerkers kostte haar veel energie
  • Tegelijkertijd kreeg ze hier geen energie van
  • De medewerkers werkten reactief in plaats van actief
  • De productiviteit was onnodig laag
  • Het ziekteverzuim was daar bovenop hoog wat een enorme impact op het bedrijfsresultaat had

Ik hielp Frederique hoe ze haar medewerkers meer bij het bedrijf kon betrekken. Na circa 10 maanden vertelde ze me hoe trots ze op zichzelf en haar team was. Want ze hadden de productiviteit ten opzichte van het jaar ervoor met 10% verhoogd, iedereen was super enthousiast en tevreden. En het leek juist alsof het werk met veel minder moeite was gedaan. Het ziekteverzuim was ook gedaald en haar team had meer dagelijks werk van haar overgenomen, waardoor zij de tijd had voor strategische zaken en de broodnodige innovatie.

Het leek te mooi om waar te zijn. Maar dat was het niet. Haar medewerkers betrekken bij het bedrijf was de sleutel voor het succes. In dit artikel geef ik je 7 manieren om de betrokkenheid van medewerkers te verhogen:

  1. STOP MET DICTEREN HOE IETS MOET GEBEUREN

De belangrijkste valkuil van leidinggeven is dat je medewerkers niet alleen vertelt WAT er moet gebeuren maar ook HOE het moet gebeuren. Je stapt dan in een bekende valkuil door geen gebruik te maken van de denkkracht en creativiteit van je mensen. Sterker nog, je kan zelfs blind worden voor andere mogelijkheden. En de kans missen om betrokkenheid te creëren.

  1. SPREEK JE VISIE EN DE GEWENSTE TOEKOMSTIGE RESULTATEN HARDOP UIT.

Hou je je visie en de gewenste resultaten voor jezelf, dan blijven ze de opbrengst van jouw verbeelding. Als jij communiceert met je team, raakt het team geïnspireerd en gemotiveerd. Dit is superbelangrijk.

  1. SPREEK DE WAARHEID EN HOU GEEN INFORMATIE ACHTER

In een lastige situatie kan de verleiding groot zijn om de zaken te nuanceren, door feiten te verzwijgen, kritiek voor je te houden of zoete broodjes te bakken. Maar zo creëer je geen vertrouwensband met je medewerkers. Verlang ook van je mensen dat ze de waarheid spreken en de zaken niet anders voorstellen dan de werkelijkheid.

  1. SPREEK EEN BONUSSYSTEEM AF

Dit kan op vele manieren. Van belang is wel dat het doel realistisch en daardoor haalbaar is (anders bereik je het tegenovergestelde). Maar wel uitdagend. Een valkuil hierbij is dat het bonussysteem samenwerken niet meer stimuleert en iedereen voor het halen van zijn eigen bonus gaat, ten koste van de gezamenlijke bedrijfsdoelstellingen. Daarom is het van essentieel belang dat goed samenwerken wordt beloond door het bonussysteem.

  1. DRAAG EEN GEDEELTE VAN HET EIGENDOM OVER

Door middel van aandelen of certificaten, met of zonder stemrecht. Zoals het ook gebeurde bij Novograf, al gebeurde het daar voor de volle 100% eigendom.

  1. MOEDIG ELKAAR AAN

Ik had ooit een manager die een geeltje aan zijn laptop had geplakt waarop stond “elke dag een compliment geven”. Je kunt erom lachen (wat we ook hartelijk deden) maar het is zo belangrijk om elkaar binnen het bedrijf aan te moedigen en complimenten te geven. Je gaat ervan groeien, zowel de ontvanger als diegene die geeft.

  1. VERGOOT DE BETROKKENHEID VAN JEZELF

Het gaat niet alleen om de betrokkenheid van je medewerkers bij het bedrijf, maar ook om de betrokkenheid van het bedrijf bij de medewerkers en dus om de betrokkenheid van jezelf. Je hoeft niet te praten over het weekend of over jezelf. Maar door te praten over je passie en missie en hoe je het bedrijf of team verder wilt gaan ontwikkelen, bereik je een enorme betrokkenheid bij je medewerkers.

Wil jij dit ook bereiken en wil je mijn hulp hoe je dit het beste kunt aanpakken, geef je dan hier op voor een gesprek.

Ps. Als je meer wilt lezen over Novograf, heeft The Guardian er een interessant artikel over geschreven https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/mar/14/workers-bosses-new-economics-series-employee-ownership