Hoe een supervervuiler het duurzaamste bedrijf ter wereld werd

Ik sprak Mark (niet zijn echte naam), eigenaar van een grafisch bedrijf, over de ontwikkelingen in de grafische afwerking-industrie. Vanwege overcapaciteit en daardoor structurele druk op de prijzen, is de verwachting dat bedrijven in de grafische industrie fuseren,  worden overgenomen, of failliet gaan. Bedreigingen komen vooral van nieuwe toetreders die een voorsprong hebben op online en crossmedia dienstverlening.

Om dit concurrentieveld te overleven, adviseerde ik Mark om over de strategie van zijn bedrijf na te denken en een koers te bepalen die weer mogelijkheden voor groei creëert. Ondanks de marktvooruitzichten en het serieuze risico van faillissement, besloot Mark om deze ontwikkelingen af te wachten …  dit tot mijn grote verbazing. Hoe was dat mogelijk?

De reactie van Mark is heel herkenbaar.

Veel ondernemers blijven hetzelfde doen met als gevolg dat ze hetzelfde resultaat bereiken, ook als dit resultaat slecht is. Het risico van zijn koers is dat Mark uiteindelijk de slag verliest. Dat er een moment komt dat het hem niet meer lukt werk met een gezonde marge aan te nemen. De benodigde omzet te maken. Geld te verdienen. En dat betekent voor Mark slechtere bedrijfsresultaten, nog harder werken, en eventueel een faillissement met alle gevolgen van dien voor zijn personeel en hem persoonlijk.

Wat zorgt ervoor dat Mark niet in beweging komt? Ik noem 7 redenen:

  1. Ons gedrag is voor 95% onbewust, maar 5% is bewust. Het onbewuste gedrag bepaalt waar je uiteindelijk op uitkomt. De effectiviteit van je gewoonten – je handelen, praten en denken – bepaalt de kwaliteit van je resultaten. Als je andere resultaten wilt, dan moet je dus nieuwe gewoonten vormen. Maar dat is heel lastig als 95% van je gedrag onbewust is. Daarom is veranderen zo moeilijk.
  1. Ons angstgevoel overdrijft de ernst van de situatie met een factor 2 of meer. Voorbeeld: € 1.000 krijgen heeft minder waarde dan € 1.000 verliezen. Als je dingen wilt gaan proberen die je niet eerder hebt gedaan, ben je niet bekend met de mogelijkheden. Dit kan een onzeker, verlammend, gevoel geven.
  1. De waan van de dag. Of je nu ondernemer, manager of medewerker bent, men heeft het vrijwel altijd (te) druk. Tijd om te reflecteren op (de strategie van) je bedrijf en is er niet.
  1. Strategische keuzes en beslissingen kunnen een grote en onzekere uitwerking hebben op het welzijn van jezelf, je bedrijf en omgeving. Ze lijken te complex om te maken en daarom schuif je ze vooruit.
  1. Soms hopen we dat het zo’n vaart niet zal lopen. Tegen beter weten in. Hoop biedt houvast, maar helaas geen grip op groei. Je moet toch zelf in beweging komen.
  1. Je staat er alleen voor. Iedereen kijkt naar jou. Klanten, leveranciers en medewerkers verwachten van jou een oplossing voor alle problemen en vragen die ze hebben. Je bent of lijkt onmisbaar. Soms voel je je eenzaam. Er is niemand die samen met jou de schouders eronder zet.
  1. Tot slot kan het zijn dat je de overtuiging hebt dat de medewerkers een verandering niet aankunnen. Maar laat deze overtuiging je niet belemmeren om in actie te komen. Medewerkers werken graag bij een succesvol bedrijf. Een bedrijf waarin ze de energie voelen en worden uitgedaagd. Als jij niets doet, ben jij het eerste argument voor je medewerkers om ook niets te doen. Voorbeeldgedrag speelt een grote rol bij leiderschap.

Wie had ooit gedacht dat het zwaar vervuilende mijnbouwbedrijf (opgericht in 1906) in 2013 tot het duurzaamste bedrijf ter wereld zou worden gekozen? Ik niet. Over dit Belgische bedrijf Umicore las ik een fantastisch verhaal (“Hoe een groot, vervuilend bedrijf een groene, schone voorloper werd” van Thalia Verkade in de Correspondent). Als het bedrijf destijds niet in beweging was gekomen, was het bedrijf vandaag de dag nooit een ongelooflijk succesvol duurzaam bedrijf geworden.

De multinational Umicore is een geweldig voorbeeld van hoe een bedrijf zijn koers succesvol kan verleggen. Deze grote organisaties bewegen zich doorgaans als een mammoettanker (= langzaam). Laat staan wat mogelijk is voor een flexibel MKB-bedrijf.

Denk jij erover de koers van je bedrijf onder de loep te nemen om de bedrijfsstrategie aan te scherpen? Hier volgen 5 tips om mee te nemen:

  1. WACHT NIET TOTDAT DE NOODZAAK JE DWINGT KOERS TE BEPALEN
    Start op tijd. Het is verstandig om regelmatig naar de strategie van je bedrijf te kijken en je vragen te stellen als ‘Doen we nog steeds de juiste dingen om de gewenste doelstellingen te halen? Is er in onze omgeving iets veranderd, waar we op moeten reageren?’
  1. BASEER JE NIEUWE KOERS OP DE TRENDS EN ONTWIKKELINGEN IN DE MARKT
    Let daarbij ook op tegentrends. Bedenk daarbij dat trends klein beginnen.
  1. DURF EEN NIEUWE KOERS TE VAREN, OOK ALS DIT EEN WIJZIGING VAN JE CORE-BUSINESS IMPLICEERT.
    En evenzo belangrijk, durf hieraan vast te houden. Laat niet meteen de koers los bij een tegenvaller.
  1. LEER VAN DE BESTEN
    Niet alles hoef je zelf te kunnen en uit te vinden. Modder niet aan. Dat kost geld, tijd en energie. Zoek hulp. Sterker nog, vaak helpt het om de hulp van anderen in te schakelen. Je zult merken dat je van buitenstaanders interessante dingen kunt leren (vaardigheden, kennis, ideeën) die jou persoonlijk en je bedrijf sneller op een hoger niveau brengen.
  1. INVESTEER IN VERNIEUWING
    Laat je dit achterwege, dan belemmert dit vroeg of laat de mogelijkheden tot groei. Vernieuwing heeft te maken met optimaliseren van processen, inzet van ICT, verbetering van je aanbod, zodat klanten een nog hogere waarde ervaren.

Is dit interessant voor jou? Wil je leren wat nodig is om de strategie voor je bedrijf aan te scherpen? Welk businessmodel voor jou het beste werkt?

Dit is wat je allemaal gaat leren in mijn 1-daagse Hagelscherpe groeistrategie in 1 dag met 1-op-1 coaching.

Dit is wat deze dag je oplevert:

  • Je ambities voor omzet, winst, marktaandeel en eigen vrijheid zijn kraakhelder. Ze zijn concreet in omvang en tijd, zodat je je echt gaat focussen
  • Je krijgt helder welke stappen je moet zetten om het gat tussen je huidige situatie en je ambities te dichten
  • Je neemt strategische keuzes waardoor de groeistrategie duidelijk en uitvoerbaar wordt
  • Aan het einde van de dag heb je een concreet actieplan waardoor je de strategie met gemak kunt uitvoeren en sneller de gewenste resultaten kunt behalen.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *