Slimmer i.p.v. harder werken: 5 manieren om tijd te winnen

Veel dga’s, oprichters en algemeen directeuren werken heel hard aan de dagelijkse gang van zaken. De terugkerende activiteiten nemen de ondernemers elke dag weer in beslag. Hun klanten, leveranciers en werknemers verwachten een antwoord op iedere vraag en een oplossing voor elk probleem.

Ik kwam een grafiek tegen waaruit blijkt dat dga’s veruit de meeste tijd besteden aan uitvoerende werkzaamheden. Alhoewel het een grafiek uit 2005 betreft, geloof ik niet dat het overall beeld de afgelopen jaren is veranderd.

Drie ongewenste gevolgen liggen op de loer als de dagelijkse activiteiten je volledig opslokken:

  1. Een burn-out. Met alle gevolgen van dien want je bent niet te missen in je bedrijf. Immers, veel activiteiten doe je waarschijnlijk zelf.
  2. Je bedrijf is je tegen gaan staan. De balans werk/privé is doorgeslagen naar het werk. Je verliest je motivatie, je gaat minder op potentiële klanten af. Medewerkers merken dit ook.
  3. De bedrijfsresultaten worden slechter omdat je niet in staat bent je bedrijf te laten groeien. Hierdoor ga je nog harder werken en beland je in een vicieuze cirkel.

Hard werken is helemaal niet erg. Wel als je je tijd besteedt aan dingen waar je geen energie van krijgt. Of als je hierdoor geen tijd hebt voor belangrijke zaken zoals koers uitzetten, innovatie en zorgen dat de resultaten worden behaald. Slimmer werken daarentegen levert energie EN tijd in je agenda op, waardoor je tijd hebt voor die belangrijke zaken.

Tijd maken is een bewuste keuze. Wat kun je doen?

  • BREEK LOS UIT HET SYSTEEM EN GA VANUIT VRIJHEID LEVEN

Hard werken heeft succes opgeleverd. Slimmer werken kan voelen als niet alles uit de kast halen en het bedrijf te kort doen. Je hebt allemaal excuses, bezwaren of twijfels om niet (nog) harder te werken. Je zit in een tredmolen. Face it. In werkelijkheid ben je bang om verantwoordelijkheid te dragen, om los te breken van het systeem en vanuit echte vrijheid je leven vorm te geven

  • STOP MET VEEL TE VEEL ZELF DOEN

Terwijl je er bewust van bent, slokken acties en taken op het gebied van HR, organisatie-indeling, sales, marketing, juridische, operationele, financiële en fiscale zaken je op. Dat maakt je niet effectief. Om door te breken naar een next level, zal je zoveel mogelijk moeten uitbesteden. Je doet alleen nog maar waar je waanzinnig goed in bent en jij focust op die dingen die het beoogde bedrijfsresultaat opleveren. Dat betekent dat je veel zaken uitbesteedt, of delegeert aan medewerkers. Daardoor komt er meer ruimte in je agenda om AAN het bedrijf te werken en niet IN het bedrijf.

  • MAAK HET PRODUCTPORTFOLIO EENVOUDIGER

Uitbreidingen op het portfolio leveren niet altijd de gewenste omzet(groei) op. Vaak is een productportfolio te complex geworden. Het lastig is om met veel producten in meerdere marktsegmenten succes te hebben. Dat kost veel tijd, geld en energie. Het levert je veel meer voorspelbare en consistente omzet op door te focussen op de producten waar je de meeste marge op kunt maken en/of de meeste potentie op groei hebben.

  • FOCUS OP HIGH- KLANTEN, NIET OP ‘VOLUME’ EN ‘LOW-END KLANTEN’

Een businessmodel gericht op een grote hoeveelheid klanten die weinig betalen, brengt hoge kosten met zich mee. En je moet heel hard werken, terwijl je weinig verdient. Veel slimmer is je te richten op ‘high-end klanten’ waar je hogere prijzen aan vraagt. Je verdient dan vele malen meer, je kosten blijven laag, en je hoeft veel minder hard te werken.

  • KOM UIT JE COMFORTZONE

Dit kom ik vaak tegen. Veel ondernemers voel zich comfortabel zo. Ze willen niet al te veel moeite doen om dingen anders te doen. Ze vertellen zichzelf dat het oké is, dat het in hun geval niet anders kan. Mocht jij je hierin herkennen, laat angst je niet weerhouden om uit je comfortzone te komen. Want angst kun je overwinnen, door het aan te gaan, en te leren hoe je het kunt doen.

Download hier het ebook ‘5 IJzersterke manieren om een slimme portfoliostrategie te creëren’ waardoor je met een eenvoudiger portfolio de omzet kunt vermeerderen, zelfs kunt verdubbelen, en de kosten kunt verlagen of zelfs halveren.

Wil je stappen zetten en mijn persoonlijke hulp hoe je dit het beste kunt aanpakken, geef je dan op voor een gesprek met mij.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *